IMRAN KENE KUDIS API

aku tak perasan macamana boleh merebaknya kudis imran
sampai 1 badan berkudis
puncanya aku rasa gatal2 sikit
pastu kuku dia panjang  ibu is bizi
tu yg merebak 1 badan tu..sebab dia mengerok2
pastu ada 1 hari tu aku bg dia makan telur goreng
memang bertambah worst la

ini sebahagian je yg aku sampai hati amik gambar...
kudis api atau bullous impetigo
dia bukan kudis buta
dia kudis yang berair-air dan bernanah
mula2 dia tumbuh kecik..pastu akan keluar air
air tu yang menyebabkan merebak
tapi imran punya tahap menanah
ada 1 pagi tu aku nak mandikan dia...sayu betul hati aku
tengok badan dia 1 badan menanah
Allahuakbar!! kesian betol
selera makan terus takde...and dia demam 38.5darjah
tapi aktif je melenting kat klinik memain...



masa dia demam tu..aku bwk pegi Klinik Pakar Kanak-Kanak Choo
terus doktor choo nak hantor ke hospital
tu yang aku menyampah tu...sikit2 nak ke hospital aje
kat Klinik Choo dah kene RM98


esoknya aku tak puas hati..
aku bawak Imran pegi Poliklinik Pertama kat Parit Jawa
aku jumpa Dr Balbir Singh Dhillon, Pakar Kulit
tu yang dia cakap Imran kene Kudis Api tu
dia bagi ubat gatal (minum), antibiotik dan Krim sapu

oh ya! sebelum ke klinik pakar kanak2 Chootu...aku bawak Imran pegi Klinik Asia
masa tu doktor kasi krim Neomycin dengan ubat gatal (minum)

begitulah ceritanya Imran dan Kudis api....

selain makan ubat dari 3 klnik berbeza (sindrom ibu panik disini)
dan ubat sapu yang aku sapu 3x sehari kat imran..
* aku kuarantin Imran dari sekolah (takut menjangkit kan)
* aku kuarantinkan Imran tidur dari Iffah
* aku mandikan Imran dengan Dettol
* aku basuh baju2 imran asing dari baju2 kami semua and letak Dettol sikit
* jaga makan imran sampai sekarang ni..tak bagi telor, sotong, udang, ayam
   mostly imran makan sayur je.imran becomes vegetarian now..hahaha

syukur alhamdulillah sekarang ni after 2weeks
Imran dah pulih
tapi belom pulih sepenuhnya
ada lagi sikit2
yang kat kaki yg dia punya Kapten tu ada sikit2 lagi

haiiii Imran...payah ibu nak besorkan ko nak....
dari baby dulu....
takpelah..dah jadi tanggungjawab ibu sama ayah

sekian..kisah imran dan si kudis api.....





 


No comments:

Copyright to Scha Idha
Designed by UMIESUEstudio 2015